جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س)

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران به توسعه آموزشی، پژوهشی، تبلیغ و فرهنگی بانوان در کشور نسبت به سه دهه پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و از پیشرفت‌های حوزه‌های علمیه خواهران در تحقق آرمان های نظام جمهوری اسلامی و نقش آفرینی بانوان در عرصه‌های مختلف سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل در دیدار با مدیر جامعه‌المصطفی العالمیه عنوان کرد: قریب به سه دهه بعد از انقلاب اسلامی توسعه آموزشی، پژوهشی، تبلیغ و فرهنگی در کشور نسبت به بانوان رقم خورده است که امروز قریب ۵۰ هزار نفر محصل خواهر، مشغول به‌تحصیل هستند و بیش از رقم ذکر شده خواهران فارغ التحصیل در سطوح دو، سه و چهار وجود دارد.

وی ادامه داد: حوزه علمیه خواهران مقطع سطح یک ندارد، شروع تحصیل با سطح دو همراه است، در واقع مقاطع تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران سطوح دو، سه و چهار است؛ اما اگر فرد محصل به دلایلی در نیمه راهه از ادامه تحصیل در مقطع ورودی سطح دو معذور بود و نتوانست تحصیل خود را کامل کند، مدرک سطح یک به وی اعطا می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران افزود: بعد از سه دهه مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به یک بلوغ کامل رسیده است، بعد از برنامه چشم اندازی که توسط شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران ترسیم شد، ایفای نقش در اموری که مربوط به بانوان است به ویژه مسائل علمی به خود بانوان واگذار شد.

وی مطرح کرد: امروزه می‌توانم با جدیت اعلام کنم که نزدیک به ۹۸ درصد از اساتید حوزه علمیه خواهران در سطح دو، بانوان‌اند و در موارد محدود و نادری ممکن است از اساتید برجسته برادر مانند ائمه جمعه استفاده شده باشد.

مدیر حوزه علمیه‌ خواهران افزود: نزدیک به ۱۹۰ واحد درسی برای آنکه بانوان طلبه بتواند در بستر طلبگی ایفای نقش کنند، مدنظر گرفته شده است که ۲۰ واحد از آن، واحدهای اقتضایی بر حسب اقلیم و فرهنگ بومی و نیازهای جغرافیایی هر منطقه است.

تأسیس ۳۰۰ گرایش متناسب با نقش آفرینی بانوان

وی خاطرنشان کرد: در موضوع نظام تعلیم و تربیت، آموزش، پژوهش و مدیریت با همکاری جامعه‌الزهرا(س) و دبیرخانه شورای عالی درختواره دانشی با قریب به ۳۰۰ رشته گرایشی متناسب با نقش آفرینی بانوان در عرصه‌های ذکر شده تشکیل شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: آیه ۱۳۹ آل‌عمران (وَلَا تَهِنُواْ وَلَا تَحزَنُواْ وَ أَنتُمُ ٱلأَعلَوۡنَ إِن کُنتُم مُّؤۡمِنِینَ)، به تبیین اهمیت تعالیم پیامبر اسلام و نقش آن در اعتلای فرهنگ دینی و مذهبی اشاره دارد که برای تحقق این اهداف، هم‌افزایی تمامی نهادها تحت زعامت ولایت فقیه ضروری است، همچنین به یادآوری تلاش‌ها و مجاهدت‌های گذشته در دفاع از اصول اسلامی و ایستادگی در برابر ظلم باید توجه کرد و تاکید می‌شود که با الهام از تعالیم پیامبر اسلام و اهل‌بیت(ع) می‌تکان به موفقیت‌های بیشتری دست یاقت.

وی اضافه کرد: در یکی از نهادهای آموزشی که حوزه‌های علمیه خواهران به کمک دستگاه های دولتی در جهت یاری رساندن به حاکمیت جمهوری اسلامی در تعلیم تربیت ورود کرد، آموزش و پرورش بود که باوجود حضور ۸۰ درصدی بانوان طلبه به گفته وزرای دولت سابق در طرح امین، تاثیر گزاری حضور خود را را در جهت تحقق آرمان‌های مقلم معظم رهبری به اثبات رساند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: روحانیت با نوشتن کتبی مانند تنبیه الامة و تنزیه الملة از مرحوم نائینی حضور خوبی را در عرصه سیاست و مسائل سیاسی انجام داد اما امروزه در مسائل اجتماعی، دیر ورود کردیم و نیازمند مشوق‌های بیشتری در این حوزه‌ایم، الان قریب به دو دهه است که حوزه‌های علمیه خواهران در این عرصه ورود کرده و نقش‌آفرینی قابل توجهی را ایفا کرده است، اما بر حسب اقتضائات جنسیتی که بانوان دارند، نقش‌آفرینی آنان به اندازه نقش آفرینی برادران نیست و به دلیل محدودیت های جنسیتی در وقایعی مانند سیل، زلزله و… شاهد حضور کم‌رنگ تری از خواهران بوده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل افزود: حوزه‌های علمیه خواهران یکی از آن مراکز آموزشی بود که با استفاده از فناوری نوین در عرصه آموزشی، مبتنی بر فضای مجازی توانست شکوفایی خود را به حداکثر برساند.

وی ادامه داد: در واقع اهمیت و پیشرفت‌های حوزه خواهران در نظام جمهوری اسلامی قابل اثبات و رویت است و با تلاش‌های صورت گرفته در جهت بهره‌برداری از فضای مجازی می‌توان به آموزش غیرحضوری در سال‌های اخیر، اشاره کرد اما با وجود این پیشرفت‌ها، حوزه‌های علمیه خواهران نیاز به شناخت بهتر و معرفی بیشتر در سطح بین‌المللی دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در پایان بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود برای تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی تأکید کرد و با اشاره به بهبود وضعیت و استفاده بهینه از فرصت‌ها و همکاری‌های بین‌المللی خواستار ارتقاء جایگاه حوزه های علمیه خواهران در سطح بین الملل شد.

آقای ساجدی، مشاور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در این دیدار عنوان کرد: در تحقق تأثیرگذاری بیشتر بانوان طلبه در ابتدا باید سطح توقعات، وظایف و … از حوزه های علمیه خواهران مشخص شود تا در راستای تحقق این اهداف برنامه ریزی صورت گیرد.

آمادگی حوزه علمیه خواهران برای همکاری با جامعه المصطفی

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی، معاون فرهنگی تبلیعی حوزه‌های علمیه خواهران بیان کرد: حوزه های علمیه خواهران آمادگی لازم، در ایجاد گفت‌وگو و نشست‌های علمی در عرصه فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و… با جامعه المصطفی(ص) را برای ارتقاء روابط علمی را دارد.

خانم افشار، معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران مطرح کرد: دو نکته حائز اهمیت است، اول آمادگی و توسعه همکاری حوزه‌های علمیه خواهران در مناطق و استان‌های مرزی کشور با خواهران طلبه اتباع و همکاری بیشتر با جامعه الزهرا(س) و نکته دوم درخواست تسهیل امور پذیرشی بانوان طلبه اتباع در مقاطع تکمیلی.

خانم متولیان، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران نیز در این دیدار عنوان کرد: حوزه‌های علمیه خواهران در موضوعات پژوهشی شاهد ارتقاء علمی بوده و از موضوعات عمومی پژوهشی به موضوعات تخصصی رسیده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha